Monday, January 18, 2010

karangan naratif


Kehidupanku dengan wajah dan tubuhku yang cacat kini akan ku teruskan. Teman-teman sudah menjauhkan diri. Aku sedar inilah hukuman yang setimpal dengan dosaku terhadap ibu. Aku teringat bagaimana aku sangat berbiadap kepada ibu yang masih menyayangi aku. Kini, aku terima balasanku dari tuhan dan mengambil masa ini untuk memperbaiki diriku.
Aku adalah seorang remaja yang gemar berfoya-foya. Aku juga mempunyai seorang teman lelaki, Ashriq, yang sering menemani aku ke tempat-tempat hiburan pada waktu malam. Seperti kejahatan yang aku lakukan tidak teruk, aku juga sering bersikap biadap kepada ibuku. Pada suatu malam, aku baru sahaja pulang dari kelab malam, dan apabila membuka pintu rumahku, ibuku sedang menungguku di sofa. " Prima, sudah dua pagi. Tadi kamu kemana, nak? ibu risau." tanya ibuku. Aku terus masuk ke bilikku dan mengunci pintu. Ibu mengetuk pintu bilikku sambil memanggil namaku berterus-terusan. Akhirnya, aku membuka pintuku dan memberitahu ibu yang dia tidak boleh memasuk campur dalam urusanku. Wajah ibu berubah dengan serta-merta. " Prima, ibu sangat menyayangimu. dan ibu hanya mengambil berat tentang kamu. kenapa kamu bersikap biadap kepada ibu, yang melahir..." aku terus menjawab sebelum ibu habis bercakap. "Ah! Diamlah! Mengambil berat ke masuk campur hal orang?". Aku menolak ibuku hingga dia terjatuh di lantai lalu keluar dari rumah semula. Aku menelefon Ashriq untuk memberitahunya untuk membawaku ke rumahnya supaya aku boleh menghinapdi sana buat masa ini. Ashriq akhirnya tiba dan mengajak aku untuk menaiki motorsikalnya. Semasa perjalanan ke rumah Ashriq, malang tidak berbau. Aku ditimpa kemalangan. Disaat aku dilanggar oleh sebuah lori, aku terus tidak sedarkan diri akibat impak yang kuat itu. Apabila aku sedar, aku mendapati bahawa aku berada di hospital. Ibuku, yang kakinya cedera akibat ditolak oleh aku, ada di sisiku. Dia memeluk aku dan memberitahu bahawa kakiku kodong dan mukaku cacat dan Ashriq pula meninggal dunia. Aku menangis teresak-esak.
" Sayang, jangan susah hati. Kamu sudah pulih dan pulang ke rumah." ujar ibu. Aku terus memeluknya. Mulai dari hari ini, aku tidak akan bersikap biadap lagi. Aku akan terus menyayanginya dan menghargai segala pengorbananya.

1 comment:

  1. Sebuah karangan yang baik namun dapat diperbaiki jika Shifaa kurang menggunakan dialog dan menukarkan dialog ini kepada cakap pindah..

    cikgu siti

    ReplyDelete